במאמר זה אתייחס לשני נושאים. תחזוקת אתרים (סוגי תחזוקה, מה בעל האתר עושה בעצמו ומתי יש להעזר באיש מקצוע) וכן בנושא האחריות המקצועית של בונה האתר במקרים של תקלות.
תחזוקת אתר
לאחרונה אני נתקלת שוב ושוב בשאלה הזו מכיוונים שונים. בעלי אתרים לא ממש מבינים מה הם אמורים לעשות לבד ומה לא וגם על מה בונה האתר אחראי ועל מה לא.
לקוחה אחת דייקה לי את זה במילים האלו:
בתחום שלי אני מבינה. מבינה מה תחום האחריות ולכמה זמן אבל התחום של אתרים לא ברור לי. וורדפרס הרי מערכת שמזמינה אותי כבעלת אתר להיות עצמאית בהזנת תכנים ובניהול האתר שלי אז איפה למעשה נגמרת העצמאות שלי ואני צריכה איש מקצוע שיהיה בתמונה?
אז הנה כמה חידודים לגבי זה.
יש כמה רמות של תחזוקה:
- הזנת תכנים
- עדכונים ושדרוגים
- שינוים והרחבות
הזנת תכנים
הזנת תכנים זה החלק הקל והפשוט. הזנת תכנים מתייחסת להוספת מוצרים, שינוי טקסטים וכד
עדכונים ושדרוגים
מערכת וורדפרס עובדת באופן הזה שכל כמה זמן יוצא עדכון למערכת, לתבניות ולתוספים המשמשים לבניית האתר. אפשר לא לעדכן והאתר עדיין יעבוד. אפשר לא לעדכן כלום במשך שנה והכל יעבוד כמו שצריך. עד ש. עד שמתישהו משהו יפסיק לעבוד ואז הרבה פעמים הפתרון יהיה בעדכונים. לא תמיד. לפעמים יצטרכו לעשות עוד דברים. אבל הרבה פעמים עדכונים יפתרו את הבעיות.
עניין נוסף ששדרוגים רלוונטים לגביו הוא עניין האבטחה. מערכת לא עדכנית היא לא רק כר פורה לתקלות, היא גם פירצה הקוראת לגנב. נכון שאחסון טוב הוא עוד שכבת הגנה מפני פריצות ועדיין חשוב לשמור את המערכת עדכנית.
תחשבו על זה כמו מכונית. יש טיפולים תקופתיים שנועדו למנוע תקלות. יש גם תקלות לא צפויות. אבל סביר שאם נעשה טיפולים תקופתיים נוכל לחסוך לפחות חלק מהתקלות.
שינויים והרחבות
מערכת וורדפרס בנויה כך שניתן להרחיב אותה באמצעות תבניות ותוספים. פיתוח של תבניות או תוספים היא בוודאי עבודה של מתכנתים אבל ישנן גם תבניות קיימות ותוספים קיימים שגם מי שאינו מתכנת יכול להתקין די בקלות ובכך לשנות או להרחיב את היכולות של האתר שלו.
אז מה בעל האתר אמור לעשות לבד ומתי הוא צריך איש מקצוע?
הזנת תכנים. רוב בעלי האתרים ירצו את העצמאות בהזנת תכנים ומצד שני רוב בוני האתרים לא ירצו להתעסק בהזנות תכנים. בהחלפת תמונות או הוספת מוצרים. לכן הדבר הנכון בעייני הוא שבנושא של הזנת תכנים הלקוח יהיה עצמאי. מובן שתפקידו של בונה האתר לספק הדרכה מספקת בנושא.
ישנם לקוחות שיעדיפו שמישהו אחר יזין עבורם תכנים. במקרה כזה סביר שתמחור העבודה יהיה משתנה בהתאם להיקפה בכל שבוע או חודש.
עדכונים ושדרוגים. ביצוע שדרוגים הוא פעולה מאוד פשוטה ברמה הטכנית ויש בעלי אתרים שמבצעים אותה בעצמם. הבעיה היא שלפעמים אחרי שדרוג משהו מפסיק לעבוד ואז צריך את איש המקצוע שיבדוק מה עוד צריך לעשות או אולי איזה תוסף כדאי להחליף. שימו לב שלפני ביצוע שדרוג חובה לוודא שיש גיבוי לאתר על מנת שניתן יהיה לשנמך במידה ותיווצר תקלה. במקרה ששדרוג גורם לתקלה כדאי יהיה להעתיק את האתר לסביבת פיתוח, לשדרג שם, לחקור את הבעיה ולמצוא את הפתרון שלה ורק אחרי שמצאנו את הפתרון, לבצע זאת בסביבה האמיתית. את העבודה הזו לרוב בעלי אתרים לא יודעים לבצע (בצדק רב כמובן) ויצטרכו לפנות לאיש מקצוע.
שינויים והרחבות. שינויים במבנה האתר כגון פיתוח תוסף, התקנת תוסף, החלפת תבנית, שינוי הגדרות מהותיות וכד' הם לטעמי לגמרי עבודה של בוני אתרים (מעצבים / מתכנתים). כבר נתקלתי בלקוחה שחשבה שתוכל לשנות את כתובת האתר שלה מתוך ממשק הניהול ולא ציפתה למגוון התקלות שבאו בעקבותיה.
מנגנון הרשאות
במערכת וורדפרס ישנו מנגנון של ניהול משתמשים וניתן לקבל גישה מוגבלת לניהול האתר. יחד עם זאת יש משהו לא הגיוני בלתת ללקוח ששילם על האתר, גישה מוגבלת לניהולו. לכן יש לסכם מראש בצורה ברורה מה הוא אמור לעשות ומה לא. איזה פעולות עלולות לשבש את האתר ואיזה אולי יפגעו באחריות שיש לבונה האתר עליו.
לסיכום –
אתר שנבנה על מערכת בקוד פתוח הוא לא מוצר של "שגר ושכח" אלא הוא צריך תחזוקה.
אם בונה האתר שלכם מדבר איתכם מראש על תחזוקה ושדרוגים אז אין עניין לחשוד בו שהוא מנסה לכבול אתכם אליו. יש עניין להבין שהוא מספיק רציני ואחראי לומר לכם את האמת: אתרים צריכים תחזוקה.
אחריות
אז למה מתייחסת אחריות של בונה האתר ולמה לא?
אחריות על פיתוח
מובן שאם בתהליך בניית האתר נעשתה עבודת פיתוח (ולא רק שימוש בתוספים קיימים) הרי שכל מפתח צריך להיות אחראי לתקינות הקוד שלו ולטפל בתקלות שעלולות להתגלות בהמשך.
אחריות כללית על האתר
מעבר לכך כשאתר בנוי במערכת קוד פתוח שמשתנה כל הזמן ותוך שימוש בתבניות ותוספים שנכתבו על ידי מתכנתים מכל העולם, צריך הבנה עמוקה של העולם הזה כדי לתת אחריות מלאה שהאתר יעבוד כמו שצריך גם בעתיד.
לרוב האחריות תהיה לזמן מוגבל והארכה שלה תהיה מותנת בביצוע שדרוגים ובכך שהלקוח אינו משנה את האתר באופן מהותי (לא נוגע במה שהוא לא אמור לגעת).
כמו כן לכל אחריות יהיו גם גבולות מסגרת ולפעמים קשה להגדיר אותן מראש. קורה למשל שתקלה נובעת מבחירה בחברת אחסון מסויימת ולעיתים רק אחרי בדיקה נוכל לדעת שהבעיה היא בחברת האחסון. עניין האחסון הוא רק דוגמא. תקלות יכולות לנבוע ממגוון סיבות שקשה לצפות מראש.
להיות שם בשביל הלקוח
פגשתי לא מעט מקרים שאנשים בנו אתרים ללקוחות אבל לאחר זמן מה הודיעו להם שאין ביכולתם לתמוך עוד באתר. שהיקף העבודה קטן או שעבר יותר מידי זמן והם אינם מעוניינים לתת יותר תמיכה ושרות באתר שהם עצמם בנו.
אם אתם שואלים אותי אז אחריות מקצועית היא להיות זמין לטפל באתר שבנית גם אחרי זמן. זה לא אומר שהטיפול צריך להיות בחינם אבל זה כן אומר שנדע לטפל בתקלות שאולי יצוצו עם הזמן.