ונניח שאני פותחת פיצריה. ונניח שיש לי חנות מחשבים ונניח שאני סוכנות ביטוח.
מהר מאוד אני אגיע למסקנה שאני צריכה אתר. שאם אתה לא שם אתה לא קיים. שאני חייבת נוכחות ברשת.
אז למי הולכים? מה מבקשים? כמה עולה?
שכנה שלי הקוסמטיקאית עשתה אתר ב 1500 ₪.
ראיתי גם פרסומים ב 990 ₪.
לא מבינה איך השכן המתכנת אומר לי שזה יעלה לי בין 4,000 ל 16,000 תלוי באפיון.
אפיון? מה זה אפיון? ואיך התהליך?
טיפ טיפה נסיון לפזר את הערפל באזור הזה.
אפיון הוא ההבנה מה האתר אמור לעשות.
למי הוא פונה, איזה מידע הוא מציג, האם הוא אמור לעשות עוד דברים חוץ מלהציג קצת מידע?
אולי הוא בכלל חנות מקוונת? אולי שולחים באמצעות טפסים ופניות ועוקבים אחרי הסטטוס של תהליכים (מחשב בתיקון או תביעה בטיפול)…
מה מטרתו ואיך יגיעו אליו?
האם המטרה שלי היא שמי שמחפש "פיצריה" ימצא אותי או שאני אסתפק בזה שמי שהיה וטעם ואהב או קיבל המלצה ואחר כך יחפש את "פיצריה אשרה" יגיע אלי?
האם האתר נועד ללכוד לקוחות חדשים או לתת שרות ללקוחות קיימים?
ואיך הוא צריך להראות? כמה חשוב לי מה הוא ישדר? איזה תקציב יש לי לפרוייקט?
עד כאן קצת שאלות שרק ירחיבו לכם את האופן בו אתם מגדירים את המילה "אתר" ויגרו את המחשבה שלכם על הצרכים של עצמכם.
מעבר לכך אני יכולה לעשות חלוקה גסה בין שלושה סוגי אתרים:
אתרי תדמית, חנויות ואתרים העונים לצרכים ספציפים.
אתרי תדמית
בגסות הייתי אומרת שאתרי תדמית נועדו לתת אינפורמציה על העסק. איפה הוא יושב, שעות הפתיחה שלו, מבחר המוצרים שהוא מספק, האיכויות שלו…
אם הוא נועד ללכוד לקוחות חדשים ולא רק לתת אינפורמציה למי שחיפש ספציפית את העסק אז יש חשיבות גדולה לנושא הקידום והיא תשפיע על כמות התכנים באתר ועל בחירת המערכת באמצעותה כדאי יהיה לבנות את האתר.
חנויות
אתרי חנויות מן הסתם יהיו יותר מורכבים מאתרי תדמית וגם יעלה יותר לבנות אותם.
לקוחות מסויימים ירצו אולי לבחון את האפשרות לארח את החנות שלהם בתוך מרחב חנויות קיים כמו מרמלדה מרקט ואחרים.
אתרים שעונים על צרכים ספציפים
אתרים שעונים על צרכים ספציפים הם האתרים שאפיון שלהם הוא קריטי ביותר. אי אפשר לתמחר אתר בלי לאפיין אותו לפרטי פרטים. טווח המחירים הוא רחב ומגיע לעשרות ומאות אלפים.
כמה מושגים:
- המערכת / הפלטפורמה שעליה האתר בנוי. יש מערכות שבנויות בטכנולוגיית .net (שפת asp) ויש מערכות שכתובות ב php. יש מערכות קוד פתוח (כמו וורדפרס, ג'ומלה ודרופל) ומערכות קוד סגור (שפיתחו חברות מסחריות כאלו ואחרות). מסתמא שאני ממליצה על קוד פתוח ואם להיות יותר ספציפית אז אני ממליצה על וורדפרס.
- דומיין – דומיין הוא הכתובת שבה נמצא האתר. את הדומין הזה קונים מרשם דומיינים. כדאי לבחור דומיין קצר ומשמעותי. אפשר לבדוק אם דומיין מסויים פנוי באתרים של רשמי דומיינים למשל פה: www.LiveDns.co.il (אגב רכישה של דומיין תעלה 80 ₪ לשנה. אפשר גם ביותר זול אבל אני מעדיפה אמין על פני זול)
- אחסון – האתר בסופו של דבר הוא אוסף קבצים. כדי שכל אחד יוכל לגשת אליו בכל זמן אנחנו מאחסנים אותו על מחשב גדול (שרת) שנשאר דולק ומחובר לרשת כל הזמן.
שאלות שכדאי לשאול (וקצרה ידי מלהרחיב על כולן פה ועכשיו)
- על איזה מערכת האתר יבנה?
- זה כולל את הכתיבה של התכנים?
- מי מזין את התכנים?
- זה כולל עיצוב?
- כמה האתר שלי יהיה יחודי?
- האם האתר יהיה בשפה אחת או יותר?
- האם האתר יראה טוב מכל המחשבים וגם למי שגולש מהסלולר?
- מה התחזוקה הנדרשת לאתר? יש כזו? מי עושה וכמה עולה?
- מה הסיפור הזה עם הנגישות? איך מנגישים אתר ומה יקרה לי אם לא אנגיש?
- מה אני מקבל מבחינת קידום?
- האם אני מקבל את האתר לרשותי? האם הקבצים המרכיבים אותו כולם לגמרי בבעלותי או שאני רק משתמש בהם והם שייכים לבונה האתר? (רמז – בקוד פתוח האתר באמת שלך. בקוד סגור אתה רק שוכר את הזכות להשתמש במערכת. עם הבעלות מגיעה אגב האחריות. שדרוגים וכד' אבל לפחות אתה לא לקוח שבוי…)
- האם אני יכול להחליט איפה לאחסן את האתר? (עיין ערך רמזים בסעיף הקודם) אנחנו קונים שטחי אחסון מחברות שמחזיקות שרתים. ישנן חבילות אחסון בגדלים שונים ועם פרטים טכניים שונים. יש מכלול שיקולים איפה לאחסן. חשוב שרת אמין ויציב. חשוב שתהיה תמיכה מחברת האחסון במקרה של פריצה לאתר, שיהיו גיבויים. חשוב שהשרת לא יארח אתרים אחרים שיפגעו בקידום (לגוגל יש מוסר מסתבר). חשוב איפה השרת עצמו נמצא (בארץ או בחו"ל. תלוי גם איפה נמצא קהל היעד של האתר). בוני אתרים רבים יציעו לכם לאחסן את האתר דרכם או אצלם. זה בסדר רק תוודאו שזה לא הופך אותם לבעלים על הקוד שהם כתבו לכם (שילמתם עליו) ושהמחיר שהם מציעים הוא תחרותי ביחס לחברות הפועלות בשוק.
התהליך
שלב א' – התבוננות פנימית
א. שבו בבית ותחשבו מה אתם צריכים.
ב. תגדירו לעצמכם את התקציב שלכם. כמו בכל תחום תקציב נדיב יאפשר לכם מרחב גדול יותר בעוד תקציב מוגבל יכוון אתכם לכיוון ספציפי יותר.
ג. תעשו חושבים כמה אתם מתאימים/אוהבים להתעסק עם האתר שלכם. האם אתם מצפים שבונה האתר גם ינהל לכם אותו או שאתם טיפוסים עצמאים בקטע הזה. האם אתם צריכים שאדם אחד ייקח את הפרוייקט כולו וינהל אותו בעבורכם או שמתאים לכם לנהל את הפרוייקט עבור עצמכם (בדיוק כמו בניית בית אגב. יש מי שרוצה לבחור לבד כל קבלן ויש מי שייקח מנהל עבודה. יש מי שיבחר כל אריח ויש מי שיקח מעצב פנים שיהיה אחראי לתמונה המלאה.)
שלב ב' – לומדים את השוק
אחרי כל אלו תתחילו ללמוד את השוק. כשאתם רוצים לקנות וילון אתם קופצים לאיזה שתי חנויות, רואים את המבחר, את איכות המסילות והבדים, שואלים שאלות? אותו דבר פה.
תבחרו לכם מספר מצומצם של אנשי מקצוע ותנסו להבין מהם מה הם נותנים. האם הם נותנים שרות מלא או רק חלק ממנו (רק עיצוב או רק תכנות או רק קידום).
תבינו גם אם אותו אדם עושה את כל העבודה או שהוא חולק אותה עם אנשים נוספים. אישית לא הייתי נותנת לקבלן שלי להיות אחראי על העיצוב פנים. הייתי מעדיפה קבלן שיודע לתקתק עבודה, שמבין בחומרים ומיומן בעבודתו ומעצב פנים שיהיה אחראי על הנראות. לא אכפת לי שהקבלן יציע לי את מעצב הפנים או אפילו יתווך בינו וביני אבל לא הייתי רוצה שהוא יאמר לי שראה מספיק בתים והוא כבר מעצב בעצמו…
שלב ג' – מחליטים מי ירכז את העבודה ומי יבצע אותה
אתם יכולים לרכז אותה בעצמכם או לקחת מנהל פרוייקט שירכז הכל עבורכם.
אם אתם מרכזים את העבודה (כי זה יותר זול לכם או כי אתם רוצים להיות מאוד מעורבים) אז תבחרו לכם לפחות שני אנשים. מתכנת ומעצב.
תראו מי מלווה אתכם או עושה עבורכם את האפיון (יש מעצבים שעושים אפיון ויש מתכנתים שעושים אפיון. אפיון לאתר תדמית תוכלו לעשות בעצמכם עם טיפה ליווי. אפיון לאתר יותר מורכב ייקח יותר זמן ואפשר שלליווי הזה בפני עצמו תהיה עלות מסויימת).
במקביל תתארגנו על תכנים. במידה מסויימת הם חלק מהאפיון.
עם האפיון תוכלו לקבל הצעת מחיר לעיצוב ולבניה.
עכשיו לכו למעצב שיעצב. עיצוב בא לפני תכנות.
מקווה מאוד שפיזרתי קצת מהערפל…
*** וטיפ ככה בקטנה: כשצריך לבחור איש מקצוע, בסוף בסוף אני מאמינה באינטואיציות. לכו עם מי שמרגיש לכם נעים ובטוח.